Dwa niezbędne ustalenia przy organizacji ślubu.

 

Proces organizacji ślubu wiąże się w naszych czasach z całą masą przygotowań logistycznych, listami, tabelkami i ustaleniami. Ponadto każde wesele jest inne i wiąże się z innymi kosztami oraz wymaganiami Pary Młodej.

Są jednak dwie rzeczy, bez których lepiej nie przystępować do organizacji ślubu. To lista gości oraz określenie budżetu, jakim dysponujecie na organizację Waszego dnia.

Z pewnością znajdą się tacy, którzy nazwą to zbędnym wymyślaniem czy odzieraniem z magii tego szczególnego dnia. Magia jest super i jest bardzo potrzebna na Waszym ślubie. Ale portfel każdej Pary ma jakieś dno i warto sobie to uświadomić, zanim przystąpicie do organizacji ślubu, żeby na początku nowej, wspólnej drogi nie zderzyć się boleśnie z rzeczywistością, a w najgorszym wypadku zacząć związek z zadłużeniem.

Stół Pary Młodej
fot. Natalia Grelik

1. Budżet

Często Pary pytane o budżet nabierają wody w usta. Będę to zawsze powtarzać – nie ma “złego” ani “odpowiedniego” budżetu na organizację wesela. Nie ma konkretnej kwoty, od której można organizować wesele, a poniżej której wstyd jest się za to zabierać. Dobry budżet, to taki, jakim Wy dysponujecie. Nigdy nie dajcie sobie wmówić, że to za mało, albo za dużo.

Oczywiście, jeśli planujecie wystawne przyjęcie na 200 osób z bogatymi dekoracjami i florystyką, planujecie zatrudnić najlepszych podwykonawców z branży ślubnej i zapewnić gościom sporo atrakcji, to faktycznie 30 tysięcy złotych może być za małą kwotą. Wtedy warto zadać sobie pytanie co jest dla Was najważniejsze tego dnia.

Wszystko zależy od tego jak chcecie, żeby Wasz dzień wyglądał, co jest dla Was priorytetowe – dla jednych to będzie dobry fotograf, bo ważna będzie dla Was pamiątka ze ślubu w postaci zdjęć, dla innych świetny zespół czy DJ, który będzie gwarantem udanej zabawy. I to są rzeczy, na których nie warto oszczędzać. Pamiętajcie, to Wasz dzień, Wasza impreza i to Wy decydujecie jak zarządzić budżetem.

Decydując się na współpracę z konkretnymi podwykonawcami nie bójcie się pytać – jeśli jakieś koszty są dla Was niejasne, drążcie temat, dopóki nie dostaniecie satysfakcjonujących wyjaśnień. Pamiętajcie też, że każda umowa podlega negocjacjom i nie powinna zabezpieczać interesu wyłącznie jednej strony. Jeśli umowa Wam nie pasuje, nie jesteście pewni niektórych zapisów, to nie podpisujcie jej. Na rynku jest mnóstwo innych lokali i podwykonawców, którzy są skorzy do negocjowania zapisów.

Jeśli organizujecie wesele sami, bez pomocy konsultanta ślubnego, pamiętajcie o wyliczeniu wszystkich kosztów. Nie zapominajcie o fryzjerze, paznokciach, podziękowaniach dla gości czy koszcie paliwa na dojazdy i spotkania ze wszystkimi podwykonawcami. To wszystko składa się w całość, a dodając te pozornie nieduże sumy, uzbiera Wam się pokaźna kwota.

Para Młoda
florystyka i dekoracje: Beleafme

2. Lista gości

To kolejna rzecz, która jest niezbędna już na początkowym etapie organizacji wesela, a wiele par odkłada przygotowanie jej na później.

Mając ustaloną listę gości, znacie bardzo przybliżoną liczbę osób, z którymi chcecie przeżywać ten ważny dzień. Liczba gości determinuje wiele rzeczy po drodze. Dzięki niej wiecie jaki lokal wybrać – załóżmy czysto teoretycznie, że planujecie zaprosić 70 osób, ale większość lokali weselnych organizuje przyjęcia od 80 osób. Co wtedy? Będzie dopraszać ludzi “na siłę”? Mając listę gości wiecie jakiego lokalu szukać.

Liczba gości to również niezbędna informacja dla cukierni oraz florystki – dzięki temu dostaniecie precyzyjne wyceny i nie zostaniecie potem “zaskoczeni” wyższą ceną (bo jednak zdecydowaliście się zaprosić o 30 osób więcej). Największym kosztem przy organizacji wesela jest suma kosztów za tzw. “talerzyk” – miejcie to również na uwadze, planując swoje wesele. Również fotograf i filmowiec może Wam zaproponować niższą cenę, jeśli zapraszacie mniej osób na ślub. Przy 250 gościach z pewnością będzie pracować przy Waszym ślubie i weselu więcej osób.

Mając przygotowaną wcześniej listę gości jesteście w stanie dobrze doprecyzować budżet i nie pozwolić, żeby w trakcie organizacji zaczęły Was zjadać koszty.

Konsultant ślubny pomoże Wam zarówno w rozpisaniu budżetu jak i organizacji całego ślubu i wesela. Jeśli czujecie się na siłach, żeby zrobić to samemu, pamiętajcie, że zawsze możecie skorzystać z koordynacji dnia ślubu. Jeżeli w trakcie przygotowań zdecydujecie się na skorzystanie z pomocy profesjonalisty – kliknijcie tutaj, a my przygotujemy bezpłatną i niezobowiązującą wycenę naszych usług.